Metodický web stolního tenisu

Česká asociace stolního tenisu

Jarek Kolodziejczik přednášel v Bratislavě

V polovině října se v NSTC v Bratislavě uskutečnil trenérský seminář. Přednášejícím byl Jarek Kolodziejczik, reprezentační trenér U18 Rakouska, držitel Badge of Honour. Akce se zúčastnilo 64 posluchačů (10 z ČR). Podrobné shrnutí semináře pro metodický web připravila Iveta Vacenovská.

Jarek Kolodziejczik

Bratislava 14.10.2019

jarek

Foto, zdroj: www.sstz.sk

 

1. část: Tréninkový proces talentovaných hráčů- minikadeti, kadeti, junioři

Stolní tenis je komplexní, individuální sport. Začátek mají všichni stejný, ale hodně záleží, v jakém věku hráč začne trénovat a jak intenzivně. Asiaté jsou komplexnější, jelikož mají techniku bez chyb a začínají hrát v nižším věku (např. oba sourozenci Harimoto).

Začátečníci:

  • Správné držení pálky!!!
  • Základní pozice/ střehové postavení
  • F a B kontr
  • Základní práce nohou
  • Stínování
  • Specifické ping-pongové cvičení mimo stůl
  • Výběr materiálu
  • Stůl s nastavitelnou výškou pro děti (nožičky)
  • Všeobecná příprava / Stolní tenis:60% / 40%

 

  • o vývoji hráče je třeba diskutovat, v přípravce u začátečníků záleží na malých detailech, které poté rozhodují, problémem u nás / v Evropě je, že trávíme většinu času opravováním techniky starších hráčů, místo učením správných základů a tím pádem nemůžeme srovnávat děti v Asii a Evropě
  • správné základy jsou nutné k tomu, aby byl potenciál hráče pro budoucnost co největší, cílem je být konkurenceschopný především v dospělých kategoriích
  • je velmi těžké odhadnout, kdo to zvládne a dotáhne daleko, ale podle techniky můžeme poznat předem, kdo to nezvládne
  • držení pálky limituje hráče ve hře, proto je velmi důležité uvolněné zápěstí v prodloužení ruky (nejčastější chyba u dětí velká a těžká pálka, což způsobí tuhé zápěstí a neučíme se správnému citu pro míček), základem jsou dva prsty – palec a ukazovák, díky kterým je automatické uvolnění zápěstí
  • základní pozice - pomůcka ramena + šířka chodidla z obou stran, snížené těžiště s úhlem v kolenou a lehký předklon
  • základní práce nohou – začínáme vždy bez míčku (pokud má dítě za úkol dát míček na stůl, vždy se soustředí více na ruku než na nohy!), ideální jsou regulovatelné stoly pro děti s nastavitelnou výškou stolu, základní pohyby z F rohu do B rohu a naopak, zapojení boků do úderu, stínování zařadit již do rozcvičky, cítit pohyb izolovaně, pohyb boků bez pohybu horní části těla (velmi podobný pohyb s boxem), správný pohyb musíme trénovat, není přirozený a musíme být přísní
  • u úderu stojíme na míček správně 15% až 20%, jinak zbytek vždy hrajeme v pohybu!!! => rozložení herních kombinací v tréninku na pohyb
  • techniku nám v Evropě kazí předčasné turnaje, výška stolu a tím pádem nekomfortní zóna pro děti
  • nezapomínat na individualitu dětí a tím i individuální rozvoj

 

U11

  • Změny vzdáleností u stolu
  • Pohyb nohou do stran a předozadní pohyb
  • Porozumění rotací
  • Dva kouzelné prsty (palec a ukazováček)
  • Švih při úderu (po zvládnutí techniky)
  • Výběr materiálu (volit pomalejší)
  • Redukce nezbytných turnajů na minimum
  • Zlepšování vlastního pohybu nohou za stolem
  • Všeobecná příprava / Stolní tenis:50% / 50%

 

  • v  tomto věku se učíme především střídat zóny u a od stolu, zapojení práce nohou dopředu a dozadu, časté zařazení třeba již do rozcvičky – zvýšený důraz
  • zapojení B příjmu – pokud je dobrá technika, v budoucnu lze většinou vždy do všeho přijímat B podání aktivně
  • herní kombinace u dětí správně rozložit, raději kratší čas třeba 4x 5 min lepší než 2x 10 min
  • hrát na středu B není chyba, ale je třeba se k tomu správně postavit nohama
  • 2 kouzelné prsty – palec a ukazovák, posilování vlastní vahou nebo lehké malé závaží => zpevnění + hluboký cit ve svalu (např. o stůl nebo stěnu, motání šňůrky)
  • velmi důležitý je švih u dětí, který podporuje pohybový řetězec a zapojuje různé části těla
  • výběr správného materiálu pořád hodně rozhoduje i o technice hráče
  • stále redukce turnajů, přestože trenér nenahradí v tréninku dané stresové situace z turnaje (jiní soupeři, rozhodčí, jiná hala, emoce), protože děti přemýšlí pouze nad body a ne nad technikou
  • zlatý motorický věk!!! Hlavní rozvoj, určité věci můžeme později ještě ovlivňovat, opravovat a zlepšovat, motoriku již hůře

 

U13

  • Zaměřená orientace na FH stranu ve hře (ale není chyba hrát někdy na středu BH )
  • Začínáme posilovat cvičením prsty a zápěstí
  • Změny rotací, změny topspinu a příklepů
  • Pravidelný trénink proti obraně, proti materiálu
  • Pasivní hra (trénink vyhraných bodů pasivně)
  • Seznámení s důležitostí taktické hry

 

  • pozice na F úder je taková, že můžeme hrát aktivně F i B
  • větší důraz na posilování zápěstí a prstů
  • základem v tomto věku je umět hrát kontr i topspin a střídat rotace
  • není třeba hrát komplikované a pořád jiné herní kombinace, ale umět se zlepšovat v jednotlivých dovednostech (v Číně hrají herní kombinace půl roku dokola, čínský hráč He Zhiwen hraje jednoduše, pouze 3 podání a 3 údery, ale precizně)
  • pokud nemáme v tréninkové skupině obranáře a hráče s materiálem, měl by se sám trenér zapojit
  • mezihra a pasivita je součástí hry
  • začínat s rozvojem taktiky, dříve hráče taktikou moc nezatěžovat

 

U15 (starší žáci)

  • Začátek závodního světa (turnaje)
  • Práce nohou zaměřena u stolu
  • Speciální pozornost na rozvoj koordinace
  • Velmi důležitý další rozvoj taktiky
  • Pasivní hra nemá budoucnost, ale umět hrát pasivně je extrémně důležité
  • Základem hrát první/ úvodní míče na stůl
  • Výběr materiálu
  • Brát zřetel na rozdílnost pohlaví
  • Všeobecná příprava / Stolní tenis:35% / 65%

 

  •  starší žák je již pokročilý hráč s určitou technikou a dovednostmi
  • v zápasech se pokouší zapojovat především to, co trénuje
  • základem je zpětná vazba jak a co hráč hraje s trenérem
  • pokud se staršímu žákovi nedaří hrát 1. topspin z pinku na stůl, je něco špatně a je třeba se tomu věnovat a vrátit k častému nácviku na zásobníku
  • trenér by měl umět rozlišovat potřeby mladých hráčů podle pohlaví a být i správný psycholog

 

U18 (junioři)

  • Práce nohou zaměřena u stolu
  • Speciální pozornost na rozvoj koordinace
  • Začátek atletického tréninku – co a kdy?
  • Taktika základ hry - „ taktický paradox“
  • Hra ve velkých halách - turnaje
  • Základem hrát první/ úvodní míče na stůl (chyby prvních míčů značí, že je něco špatně)
  • Překonávání limitů
  • Turnaje – základ zkušeností, nejde se jim vyhýbat, nenahradíme je tréninkem
  • Výběr materiálu
  • Brát zřetel na rozdílnost pohlaví
  • Všeobecná příprava / Stolní tenis:30% / 70%

 

  • správnou techniku zdokonalujeme neustálým opakováním herních kombinací a tréninkovými dávkami
  • práce nohou – bez nohou nelze hrát stolní tenis na vrcholové úrovni
  • rozlišení F úderu z B rohu
  • oběhnutí (více prostoru pro úder a ustoupení tělem vzad)
  • přeskočení (vyklonění u stolu, pravá noha volná a váha na levé u praváka, u leváka opačně)
  • extra pozornost je třeba věnovat, když vlivem růstu ztrácíme koordinaci a je třeba to dohánět tréninkem navíc
  • začátek atletického tréninku, u stolního tenisu nejdůležitější rychlostní vytrvalost, trenér by měl vědět kdy co zapojit do tréninku pro správný rozvoj, začít cvičit s váhou, ale dát pozor ať se u hráče neztratí rychlost a koordinace velkým posilováním

 

U21 / 23 (život po juniorském věku)

  • Osobnost hráče, je vyspělý?
  • Peníze nebo další 3-4 roky tréninku a peníze?
  • Základ mít tréninkovou skupinu (ve vlastní zemi nebo zahraničí)
  • Svaz se musí starat o kategorii U 21
  • ???? každý nový nápad je přínos a plus do tréninku

 

  • přechod z mládeže do dospělých je nejobtížnější období stolního tenisty
  • rozhodování co v životě chce „škola x sport“
  • pokud chce být hráč profesionál, musí se věnovat sportu = tréninku
  • trenér vychovává / vychovával a vzdělával hráče, jeho osobnost celkově
  • aby si hráč/hráčky vydělala na život, je třeba být cca okolo 60 místa na světovém žebříčku mezi muži a do 30 místa mezi ženami
  • pro toto období je třeba mít projekt, aby hráči u stolního tenisu zůstali, trénovali a snažili se prosadit

 

Nová technika změny na plastový míček v pasivní hře

  • dříve se učilo míček s rotací stlačovat z vrchu dolů, ale dneska, když se míček tak moc netočí a neskáče tak vysoko je výhodnější ho hrát pod míčkem otevřenou raketou hned po odskoku a jen ho posunutím směrovat k soupeři, využití energie od soupeře

 

Doplňující body – otázky a odpovědi

  • regenerace
  • pro děti základem kompenzační cvičení a funkční gymnastika, pozdější věk důležité masáže, koupele, sauna
  • rozdíl mezi rehabilitací (něco již opravujeme) x regenerací!
  • tréninkový deník
  • děti, hráče trenér vede a drží za ruku, ale jak průběžně roste a stárne, tak ho pomalu pouští a učí samostatnosti
  • zásobník
  • minimalizace chyb, hrajeme přesně dané úkoly, co potřebujeme, trenér může vše regulovat
  • nevýhodou je menší variabilita než trénink či zápas
  • čím mladší děti, tím větší zapojení zásobníku v tréninku
  • robot - dneska máme na trhu tak kvalitní roboty, které nahradí trenéra a pomůžou s tréninkem, pokud je trenér sám na mnoho dětí

 

2. část: Moderní podání, aktivní a pasivní příjem podání

Základní charakteristika

  • podání je nejvíce individuální část ve stolním tenise u každého hráče
  • podání má svá pravidla
  • klíče k úspěšnému a kvalitnímu provedení podání
  • příjem podání charakterizujeme jako velmi komplexní činnost

 

  •  na stolním tenise je nejtěžší část právě podání a příjem, proto je třeba se na něj co nejvíce zaměřovat
  • „asijská filozofie“ jak získat bod:
  1. podání, proto ho nejvíce trénujeme
  2. příjem podání, kvalitní zpracování podání a moment překvapení pro soupeře
  3. první míč po podání, návaznost hry (třetí balon ve hře)
    - je třeba brát všechny tyto faktory v potaz a zaměřovat se na ně v tréninku!
    - je třeba učit podání vždy podle pravidel, přestože víme, jak komplikovaně se správnost hodnotí a vždy záleží na rozhodčím

 

Podání – univerzální tipy

  • provedení podání v blízkosti těla při kontaktu s míčkem
  • anatomicky ideální výdech při podání
  • stabilní nebo rotující tělo
  • o rotaci rozhoduje umístění na pálce při kontaktu s míčkem
  • důležitý faktor je zrychlení zápěstí a následné zabrždění/zastavení pálky
  • krátké/dlouhé podání, vnímat umístění na vlastní polovině stolu
  • vnímat rytmus a tempo při podání, podání co nejníže nad síťkou
  • využití kinetické energie =>nadhoz míčku při podání
  • postavení/pozice těla vůči stolu
  • kvalitní podání vždy spojeno s koncentrací
  • precizní činnost – více citu získáváme, když hrajeme podání více u těla a svalstvo je maximálně uvolněné
  • základem je správné dýchání, kdy uvolňujeme záměrně ovladatelné kosterní (příčně pruhované) svalstvo a částečně se snažíme při výdechu uvolnit/ zklidnit i hladké (útrobní) vůlí neovladatelné svalstvo
  • při podání pracuje ruka souběžně se zpevněným tělem, zapojením rotace těla získáváme více energie, přenášíme váhu těla a dostáváme se do správné přípravné pozice po podání na navazující následný úder
  • postavení těla - pozice je taková, aby bylo možné zahrát podání a umístit jej všude na druhé půlce stolu (např. krátký do F strany, dlouhý rychlý do B rohu)
  • nepředvídatelné podání je takové, které se skládá ze stejných pohybů, a přesto překvapí soupeře umístěním, rotací, délkou či rychlostí
  • rotace u podání: spodní - zasáhneme na spodní části pálky, vrchní - zasáhneme na horní části pálky
  • umístění u podání: krátké - blíže k síťce, střední část stolu, dlouhé- zadní hrana stolu
  • ke kontaktu s míčkem dochází optimálně ve výšce síťky, tím je podání nízké
  • držení pálky u podání: zaměření opět na dva hlavní prsty – palec a ukazovák, uvolněné zápěstí
  • podání by mělo být tzv. rituál, pokaždé stejně/podobně zahrané a nejčastější chyba v Evropě při tréninku je, že trénujeme mnoho druhů podání a žádné pořádně, trénovat pouze jedno precizně pořád dokola a zdokonalovat
  • je třeba naučit hráče vypěstovat zvyk pravidelného tréninku podání, každý den chvíli, ale s maximální koncentrací
  • „taktický paradox“ – aby bylo podání účinné a kvalitní, je třeba umět protikladné podání - např. krátký či utečený okolo hrany do F strany a rychlý dlouhý do B strany ven ze stolu => překvapení soupeře, který analyzuje více faktorů při příjmu a tím vzniká vyšší pravděpodobnost chyby či nekvalitního příjmu podání; jinými slovy – pokud něco funguje, snažím se to hrát, ale ne pořád, součástí taktiky je i změna (i za cenu ztráty bodu), aby si hráč nezvykl

 

Příjem podání

  • základní pravidlo, vždy proti a tělem k míčku
  • výjimka (banán do spodní rotace) - zde může nastat mírný pohyb od balonu
  • hlavní je čtení a zpracování rotací
  • využití švihu u příjmu: zápěstí nebo předloktí
  • načasování !!! správný timing
  • utečený příjem s plastovým míčkem
  • různé druhy příjmů
  • optimální je trénink příjmu a podání před tréninkem (čerstvá hlava), těžší věci trénovat na začátku
  • příjem hrát vždy s myšlením na navazující hru!!

 

  • provedení příjmu podání je v tempu se správným postavením, zpevněným zápěstí a po zahraném příjmu se vždy vracíme zpět nohou do základního postavení
  • rotace se zpracovávají správným sklonem pálky a krátkým švihem proti dané rotaci
  • dbát na správný úhel paže při kontaktu, brada co nejblíže k míčku
  • graf hodiny – optimální časování příjmu:

 hodiny.png

            • flip ve cca 12 hod.
            • banán mezi 10-11 hod nebo 10-12 hod. dle rozhodnutí hráče
            • pink (čím dříve, tím lépe, ale riziko rotace) okolo 2. hod.
  • změny v posledním okamžiku = variabilita zápěstí zkvalitňuje příjem
  • velká výhoda u příjmu je porozumění rotací, zvýšený cit pro míček a pečlivost při úderu
  • hlavní faktory kvalitního příjmu: předpětí – zpevnění, pozice/postavení těla vůči míčku, správný timing, provedení úderu
  • rozhodují maličkosti a je třeba 100% koncentrace
  • tendence hraní více krátce-krátce přes F roh, posunutí/vrácení boční rotace
  • bližší postavení na příjem u stolu, protože aktuálně se hraje častěji krátké podání, dlouhé pouze jako překvapení (pokud hraje soupeř častěji dlouhý, nebo ho má kvalitní, automaticky si ustupujeme na příjem), čím méně času zabere přitažení ke stolu na příjem, tím lepší je jemná motorika
  • důležité je rozhodnutí, kolik zapojit do příjmu podání rizika a kolik jistoty a být o svém rozhodnutí pevně přesvědčen při úderu
  • změny prostředí, soupeřů, účast na soustředění dopřávají změny, které zvyšují koncentraci na podání – příjem - 3. míč (kontakt s jinými soupeři než jsme zvyklý)
  • hra do utečeného podání co nejblíže okolo hrany, nevýhoda pokud necháme míček spadnout, hra větším obloukem, soupeř má více času a není dostatečná rotace s plastovým míček jako dříve
  • většinou velké rezervy v tréninku podání – příjem – 3. míč, zapojit co nejvíce a častěji
  • stolní tenis je jako šachy, hráči o sobě často vědí, kde mají slabiny a kam hrát, ale je třeba reagovat na dané situace v průběhu hry, daného zápasu, taktický paradox
  • čím vyšší úroveň – profesionálové, tím je třeba kvalitnější krátký příjem podání
  • u žen dominuje jistota a výměny, u mužů stoupá výhoda kvalitního podání a příjmu, velké rozdíly vidíme u smíšené čtyřhry/ mixu
  • nápřah na banán ve spojení dle rotace jaká je v podání

Trendy:

  • B topspin asiatů na patách – pravděpodobně, aby byli blíže ke stolu na krátké/ kratší míče (častěji ve hře), obětují riziko překvapení a občasnému topspinu s odstoupení u úderu
  • u žen pravá noha lehce vpřed blíže u stolu při F úderu – aby lépe stíhali hru, zahrají úder dříve po odskoku a vytváří tlak na soupeřku, pálka je mimo tělo a je možné tak F úder zahrát, v B rohu je to nereálné, máme tam tělo