Metodický web stolního tenisu

Česká asociace stolního tenisu

Práce nohou a stabilita

Ve dnech 22. - 23. srpna se uskutečnil vzdělávací ETTU webinář. Zúčastnilo se ho 70 trenérů z 27 zemí. Z České republiky Iveta Vacenovská a Tomáš Vrňák. 

Eva Jeler ve videoprezentaci rozebírala specifika technického vývoje hráčů ve věku 10 -15 let (odkaz na její prezentaci ZDE). Matilda EKHOLM a Krisztina TOTH se zaměřili na problematiku práce nohou a stability ve stolním tenise. Shrnutí jejich přednášky pro metodický web připravila Iveta Vacenovská.

 

 Práce nohou, stabilita a jejich vliv na základy stolního tenisu

Webseminář ETTU, 23.8.2020, přednášející: Matilda Ekholm, Krisztina Toth

Základem stolního tenisu je pohyb“ – Dirk Schimmelfennig, Sportovní ředitel DTTB

Funkční rozsah těla a pohyb ve stolním tenise

  • nohy, chodidla: přenos váhy těla
  • boky, trup a pánev: podpora při pohybu – úderová jistota
  • paže, zápěstí, pálka: akcelerace předloktí a zápěstí – spin, rotace, dráha letu, umístění
  • pohyb začíná impulsem z chodidel, dále se přenáší přes zapojení trupu a pánve
  • čínští hráči mají správný základ pohybu pro stolní tenis (správné základy techniky a práce nohou, přestože jiné sporty jim třeba nejdou)
  • pokud nemáme správné základy, vynikáme jinak – talent, kreativita….
  • bez správných základů jsme limitování

Práce nohou

  • výkon ve stolním tenise
  • návaznost úderů
  • balance-stabilita
  • hra v časové tísni/ pod tlakem
  • příprava na další úder
  • návaznost nohy-trup-pánev-paže
  • boky napomáhají stabilitě
  • stabilní poloha těla je základ, pomáhá nám vždy v pokračování na následný míček, návaznost úderů
  • využití celého těla - kvalita úderu

Různé druhy páce nohou

  • sidesteps – boční kroky
  • sidejumps – boční poskoky
  • vertical jumps – svislé poskoky
  • lunges – výpady všemi směry
  • cross step – křížný krok
  • běh/klus
  • oběhnutí
  • kombinované techniky

Čtyři nezbytné fyzické dovednosti

  • síla
  • vytrvalost
  • rychlost
  • obratnost

Jak začít učit stabilitu/práci nohou

  • začátek: pozice těla a střehové postavení, držení a pozice pálky
  • první cvičení vždy mimo stůl
  • cvičení u stolu vždy se zapojením nohou
  • před tréninkem stolního tenisu začínáme: rozcvička, trénink rychlosti, trénink koordinace (před tréninkem zařazujeme: stínování, žebřík, práce nohou bez pálky, skákání přes provaz, různé variace her)
  • jednotka stolního tenisu: kombinace s partnerem (aktivní, pasivní, mix obou, pravidelné, nepravidelné), zásobník (na počet míčků, na rychlost, umísťování)
  • po jednotce stolního tenisu: fyzička vytrvalost nebo se zaměřením na stabilitu těla
  • v tréninku začínáme vždy od nekomplikovaných věcí po ty složitější
  • u stolního tenisu je nejtěžší se vypořádat s časovou tísní mezi údery (spousty mladých hráčů pouze improvizují v následujícím úderu)
  • pouze vyhnutím (úklonem) těla čas nezískáme, ale ztrácíme (především hra okolo středu)
  • s novými míčky roste význam fyzičky
  • vše jak trénujeme, se snažíme přenášet i do turnajů

Fyzička cvičení

  • stínování (v Asii stínují bez míčku prvních 6 měsíců v přípravce)
  • cvičení 4 rohy (běžíme buď bokem sidesteps, nebo vpřed a vzad různě mezi rohy)
  • nezbytné cvičení prkna
  • cvičení na rychlost max. 10 až 15 sekund
  • cvičení na žebříku rychlost x koncentrace na techniku (důležitá vrchní část těla, oči vpřed jako na míček)
  • v tréninkové jednotce se snažit přizpůsobit úroveň hráčů tak, aby byl míček co nejvíce na stole
  • trénink proti různým stylům, hra na obranu

Mentální trénink

  • vizualizace podporuje technické dovednosti
  • trénink i doma, opakování pohybu v mysli, je třeba tomu opravdu věři

 

Další podrobnosti o webináři si můžete přečíst ZDE.

Titulní foto, zdroj: ITTF.