Jednotný tréninkový systém

 

 Úvod ke zpracování podkladů pro „Jednotný tréninkový systém ve stolním tenise“

Jak postupovat při tréninku mládeže od šesti do 18 let? Co je pro danou věkovou kategorii typické a potřebné, aby se správně vyvíjela? Jak dlouho by měla trvat tréninková fáze a co by měla obsahovat?

Nad tím se zamýšleli přední čeští trenéři a pod záštitou Trenérsko-metodické komise České asociace stolního tenisu vznikl ucelený program s názvem „Jednotný tréninkový systém“.

Na zpracování se podíleli Tomáš Vrňák, Petr Kaucký, Martin Pytlík, Luboš Pěnkava, Michal Lebeda, Olesja Stachová, Alena Vachovcová, Marek Klásek, Karel Karásek, Josef Braun, Kamil Koutný, Ján Medvecký a Marek Čihák. Podrobně popisují informace, které získali během své trenérské i hráčské kariéry anebo zprostředkovaně od jiných kolegů trenérů.

Po konečném vyhodnocení a zpracování expertním týmem, který tvořili Petr Nedoma, Josef Plachý, Marta Novotná a Hana Valentová, vznikla určitá jednotná norma, která platí jako doporučení jak postupovat při tréninku pro trenéry v Česku na všech úrovních.

Na následujících řádcích naleznete shrnutí toho nejdůležitějšího, co norma obsahuje, kompletní práce a posouzení expertním týmem jsou k dispozici na odkazech níže.

A jaké poznatky tedy Jednotný tréninkový systém přináší?

Jeho cílem je rozpracování jednotlivých etap přípravy hráčů a hráček podle věku do praktických tréninkových manuálů. Jde o návod pro trenéry, rodiče i hráče a hráčky, jak postupovat v praxi. Návody jsou zpracovány pro čtyři etapy, které jsou rozhodující pro přípravu a výkonnostní rozvoj hráčů a hráček.

1. Etapa – základní výcvik, věk 6-8 let

2. Etapa – specializovaný trénink, věk 8-11 let

3. Etapa – výkonnostní trénink, věk 11-15 let

4. Etapa – vrcholový trénink, věk 15-18 let

Při zpracování těchto konkrétních pokynů by měly být dodržovány některé zásady, které platí obecně ve všech sportech a ve stolním tenisu obzvlášť a jsou osvědčeny z praxe.

A/ Dobré základy v počátečních etapách výcviku jsou základem úspěchu v pozdějším věku. Hráči a hráčky by měli v počátcích získat dobré kondiční, mentální a technické základy, na kterých budují další rozvoj.

B/ Další zásadou je postupné optimální zatěžování hráčů a hráček, aby nedocházelo k rané specializaci a aby hráči dosahovali maximální výkonnosti v dospělosti.

C/ Podstatnou zásadou je, aby hráči a hráčky byli už od prvních krůčků vychováváni v souladu s nejnovějšími vývojovými trendy v našem sportu – jako dřívější zasažení míčku, důraz na pohyb v hracím prostoru s aktivací dolních končetin prostřednictvím splitstepu a v pozdějších etapách pak využívání podání, variability hry, apod.

Shrnutí vybraných doporučení pro základní výcvik, věk 6-8 let

  • Měli bychom myslet na to, že stolní tenis je pro děti zatím dobrovolná a zábavná činnost
  • Neustále děti chválit a motivovat
  • Klást důraz na hravost s pálkou a seznámení se s citem pro míček
  • Neklást důraz na výsledky a výkony, vše formou her a zábavy
  • Při úderech hlídat ruku nad stolem
  • Zvládnutí střehového postavení (nenarovnávat se po zahrání úderu, nemít natažené nohy)
  • Při úderech zapojit rotaci trupu a pohybu (nestát na patách)
  • Využití zrcadel pro stínování
  • Provádět časté přestávky z důvodu špatného provedení a pozornosti (motorika učení)

Doporučené objemy

Obrázek1

 

 

 

 

 

 

Shrnutí vybraných doporučení pro specializovaný trénink, věk 8-11 let

  • Optimální období pro rozvoj všech pohybových schopností, zejména koordinace a rychlosti, hráči by měli získat všestranný rozvoj zvládnutím jiných sportů jako gymnastika, atletika, fotbal, basketbal, lyžování, cyklistika a další
  • Hráči si musí zvyknout na určitý tréninkový režim, mentální adaptace na zatížení, požadavky na disciplínu, koncentraci a začlenění do tréninkové skupiny
  • Musí fungovat spolupráce trenéra s rodiči a školou
  • Nevytvářet tlak na výsledky
  • Pochopení toho, jak udělovat míčku různé rotace a také jak proti nim hrát, zapojení zápěstí do provedení úderu
  • Rozvoj koordinačních a rychlostních schopností formou různých soutěživých her na začátku tréninku: honičky, slalomové a opičí dráhy, štafetové běhy, koordinační žebříky, švihadla
  • Základy pravidel stolního tenisu, zvládnutí terminologie, péče o pálku, výchova k fair play
  • Dochází k postupnému nárůstu zatížení, střídání tréninkových prostředků pro herní a kondiční přípravu, aby byl trénink pestrý a hráče bavil, stoupá význam regenerace
  • Důležité prvky tréninky jsou zásobník a stínování

Doporučené objemy

Obrázek2

Shrnutí vybraných doporučení pro výkonnostní trénink, věk 11-15 let

  • Dbát na intenzitu tréninku, tempo u herních kombinací, každý den hrajeme kombinaci na běhání, pouze hra forhendem
  • Velký důraz na trénink pasivní hry – blok atd.
  • Zkrátit rozehrání, sledovat přesné umísťování míčů v herních kombinacích, trénink podání a příjmu s trenérem
  • Regenerace
  • Aktivní spolupráce s rodiči
  • Technika práce nohou
  • Pravidelné zdravotní prohlídky
  • Naučit se i prohrávat, zvládnutí střídání pozitivních a negativních emocí
  • Cílem trenéra je svěřence nadchnout a přenést na ně zápal pro stolní tenis

Doporučené objemy

 Obrázek3

 

 

 

 

 

 

Shrnutí vybraných doporučení pro vrcholový trénink, věk 15-18 let

  • Se zvyšujícím se věkem dochází k nárůstu počtu odtrénovaných hodin, kondiční příprava zaměřena na rozvoj síly, vytrvalosti a zpevnění celého těla
  • Účast mentálního kouče na tréninku, propojení trenéra s mentálním koučem a hráčem
  • Nezbytnou složkou je regenerace
  • Zapojení všech herních kombinací (pravidelné, nepravidelné, se servisem, bez servisu), důraz na trénink podání a příjmu
  • Tréninkové deníky, sportovní prohlídky, životospráva

Doporučené objemy

 Obrázek4

 

 

 

 

 

Tyto materiály vznikaly v roce 2020, Trenérsko-metodická komise k nim nyní doplňuje postřehy týkající se aktuálních trendů ve stolním tenise. Jedná se zejména o kreativní pojetí hry, které v současnosti ukazují Švéd Truls Moregard či francouzští bratři Felix a Alexis Lebrunovi. Ti do hry přidávají ne tolik obvyklé údery jako čopbloky, také často využívají dlouhý servis a pro soupeře jsou díky tomu těžko čitelní.

Kategorie 6-11 let

  • od začátku dbát na techniku pohybu nohou k míčku, protože hráči často hrají pouze rukou a v nevýhodných pozicích, což si potom fixují do pozdějšího věku a mohou být kvůli tomu zranění
  • trénink podání rozděleně bez dohrávky a dle pravidel + příjem podání, aby získali správné návyky

Kategorie 11-15let

  • návyky kvalitního rozcvičení, kterými předcházejí zdravotním problémům
  • uvědomění si vlastní kreativity ve hře

Kategorie 15-18let

  • začít postupně rozvíjet přechody z pasivity do aktivity a střídání tempa hry
  • cíleně trénovat kreativitu ve hře

Pro zveřejnění na metodickém webu ČAST byly vybrány následující materiály: