Metodický web stolního tenisu

Česká asociace stolního tenisu

  • Jste zde:  
  • Úvodní strana
  • Metodika
  • Ostatní
  • Josef Plachý: Vývojové trendy v mužském vrcholovém stolním tenisu

Josef Plachý: Vývojové trendy v mužském vrcholovém stolním tenisu

Trenér mužské reprezentace Josef Plachý přináší svůj pohled na aktuální trendy ve vrcholovém stolním tenisu. Zveřejňujeme jeho přednášku, kterou prezentoval na školení studentů licence A a na doškolení trenérů všech licencí při World Tour v Olomouci.

 

VÝVOJOVÉ TRENDY V MUŽSKÉM VRCHOLOVÉM STOLNÍM TENISU

  • hra u stolu
  • silovější pojetí hry
  • větší agresivita
  • variabilita podání
  • dynamika pohybu nohou
  • přenášení váhy v nohách s návazností úderů
  • stabilita těla, síla a větší ohebnost (mobilita v kyčlích)
  • psychická odolnost

ZKVALITNĚNÍ A ZLEPŠENÍ TRÉNINKOVÝCH METOD

  • zvýšení tréninkových objemů a intenzity
  • větší prostor v halách na delší tréninkové jednotky (cca 3h)
  • cílem kvalitního tréninku pokaždé není, aby byl hráč unavený a měl spocené triko
  • trénink by měl být založen na větší jistotě úderů i za cenu snížení počtu míčků na trénink (soustředěnost)
  • prolínání aktivní a pasivní hry a opačně
  • hra po lajnách
  • trénink nezakládat na kombinacích s nekonečným opakováním - to můžeme na začátku týdne či jako první kombinaci v rámci tréninkové jednotky
  • v tréninku následně prolínání aktivní a pasivní hry a po šestém nebo sedmém úderu dohrávat
  • často dochází k hraní dokola, že hráč už nemůže a přejde automaticky do pasivity - cílem hráče by mělo být reagovat na protiútok, zůstat aktivní a ukončit míček jako vítězný

,,MOTTO“

  • Být nejlepším znamená, že bez bekhendu nejde hrát a bez forhendu nejde vyhrát.
  • Hra je jako šachová partie a musíte být s myšlením o krok dál než váš soupeř.
  • Základem úspěchu je předejít hráče v tempu, abyste měli větší čas na zahrání vašeho úderu.

MODELACE TRÉNINKU

  • jistota úderů (základ úspěchu)
  • zapojení obou stran do procesu, aby jedna strana polovinu tréninku jenom pasivně neblokovala (dochází k prolínání hry mezi útokem a pasivní hrou, která musí být hrána v pohybu (obzvláště dnes, kdy je hra více agresivnější)
  • pohyb nohou v hracím prostoru (zejména při F spinu, pravá noha a její otvírání a souběžnost s levou nohou)
  • variabilita podání a příjmu a návaznosti úderů
  • zásobník (trénink konkrétních herních situací a větší intenzita opakování zejména ve dvou hráčích a dále pak opakování jednotlivých úderů s trenérem do pinku i kontru)
  • v neposlední řadě kondiční trénink (koordinace, stabilita, výbušnost, síla, ohebnost)

STRUKTURA TRÉNINKU REPREZENTACE

 Dopolední program:

  • ranní výběh + rozcvičení (20-30 min)
  • podání (v rámci objemu 20-30 min)
  • rozcvičení + aktivování svalů + mobilita kyčlí
  • rozehra 10 min F + B
  • kontratopspin z F a z B a poté v pohybu na 3x
  • aktivní (halfy)
  • herní kombinace
  • servis a příjem (s návazností herního systému se zaměřením)
  • uvolňovací cvičení, strečink

 Odpolední program:

  • rozcvičení
  • rozehra
  • zásobník
  • kondiční trénink se zaměřením
  • strečink

      Večerní program:

  • rozcvičení
  • tréninkové sety
  • uvolňovací cvičení, regenerace, masáže

CÍLEM JE ZLEPŠENÍ

  • herního systému (založené na dominantnější straně tj. F nebo B)
  • přenášení váhy
  • měnit rytmus hry
  • servis a příjem podání a jeho variabilita
  • přechod z pasivity do aktivity a obráceně
  • návaznost úderů v pohybu
  • vyrovnat se protihráči v tempu hry

TAKTIKA HRY

  • když příjem podání pinku ostře do F, tak dostávám zpět převážně po F půlce
  • když někdo chodí banánem, tak hraji dlouhé podání
  • jestliže protihráč rozehrává dobře do dlouhého podání se spodní rotací, tak hraji vrchní rotaci
  • držím soupeře v šachu bekhendovým podáním zahraném krátce do F a dlouze do B
  • když protihráč stojí pravou nohou vpředu, tak hraji dlouhé podání do F
  • po zahrání úderu u síťky přitahuji hrací ruku zpět k tělu, abych byl připravený na další úder
  • nejlepší změny jsou, když hrajeme do jiné strany, než očekáváme zahrání protifalše (např. proti bočnímu F podání hrajeme místo do F do B)
  • když soupeř hraje banány nebo flipy, tak používám ostré pinky
  • pokud soupeř podává B ze středu, tak má obvykle největší slabinu v B rohu

PODÁNÍ

  • rychlost, přesnost a variabilita provedení (cílem je, aby soupeř neměl dostatek času správně zareagovat, v případě pomalého zahrání má soupeř daleko více času se lépe zadaptovat na dané podání)
  • provedení spojené současně ruka a tělo s přetočením do střehového postavení na následující úder (o kvalitě provedení rozhoduje celá motorika těla, v případě zahrání pouze rukou hrozí zejména ve vypjatých situacích strhnutí ruky, ideálním řešením je stejný pohyb a více variant podání)
  • zásadní roli v provedení podání hraje zápěstí (určujeme rotaci míčku)

HERNÍ KOMBINACE

  • jistota, změna tempa, pohyb nohou, přenášení váhy, obě strany aktivní a v pohybu, rozložení váhy na obou nohách - lepší stabilita a návaznost (často dochází k tomu, že hráč v tréninku hraje max 1h a druhou blokuje pasivně)
  • těžiště (stále snížené, váha musí být směrem vpřed, nejčastější chyba nahoru dolu)
  • pravidelná kombinace 2+2
    • zaměřená na jistotu, kontrolu pohybu, techniku úderu, bez dohrání
    • vhodná na začátku týdne nebo jako interval na nohy
    • často dochází k hraní dokola, hráč už nemůže a přejde automaticky do pasivity x cílem hráče by mělo být ukončit míček jako vítězný
  • kombinace s dohrávkou 
    •  cílem je reagovat na protiútok, prolínání aktivní a pasivní hry a po šestém úderu dohrávat
  • kombinace nepravidelné
    • např. blok po celém stole - zapojené obě strany (spojeno i s pasivní hrou po celém stole, zaměřeno na změnu tempa, automatické návaznosti úderů, točení se za úderem)
  • kombinace zápasové s podáním a konkrétním zaměřením
    •  např.krátce-krátce-dlouze, aktivní příjem a dohrát (herní situace a varianty, pohyby dopředu dozadu, rotace na pálce)

 ZÁSOBNÍK

  • největší intenzita opakování, důležité nahazovat míčky s nepravidelnou rychlostí a výškou
  • trénink do spodního pinku (zaměření na přesnost a sílu v úderu)
  • trénink do pinku a kontru (zaměření na návaznost úderů)
  • nepravidelně po celém stole – zápasové varianty (zaměření na pohyby dopředu a dozadu a návaznost, varianta se dvěma hráči)