Od žáka k mistrovi
Iveta Vacenovská shrnuje přednášku z "Dialogů", které se uskutečnily v Brně.
„Od žáka k mistrovi“
Dialogy Brno 25.4.2023
Slavomír Lener, Michal Ježdík, Jiří Welsch
Motto semináře:
„Když chceš běžet rychle, běžíš sám, když daleko, běžíme společně“
- Na začátek uvedl Michal Ježdík myšlenku dle daného motta, co dneska chybí českému sportu a proč se v různých oblastech nedaří uspět.
- Cílem dialogů není nás/vás měnit a nutit dělat všechno co bude řečeno, ale aby se o dané problematice a různých věcech začalo přemýšlet.
- Trenéři jsou popisování jako zvláštní komunita, neradi si pouští někoho k sobě = mají svoji vlastní
- Jako nevětší nepřítel u práce s dětmi je ego a neustálý boj s vlastním egem
Talent – co to je, kde se bere, k čemu slouží, jak s ním nakládat?
- zrozen - 40%
- stvořen – 60%
- talent je pouze předpoklad a je do jisté míry zrozen
- kultivace talentu je tvořena = prací a procesem
- časté výběry u dětí jsou dle talentu, ale bez píle cesta vždy končí
- základem je, že cesta učení se nikdy nekončí!
Po diskuzi posluchačů celková definice TALENTU:
- schopnost učit se, mít motivaci a drajv, pohybové dovednosti, cit např. pro míč, schopnost překonávat překážky – přizpůsobit se, odvaha, vášeň až posedlost být nejlepší, vrozené pohybové schopnosti, předvídavost
- poznámka z NHL: hráči si po tréninku automaticky přidávají a vyžadují od trenérů překážky
- vynikající hráč v hokeji je tam, kde je puk, ale excelentní hráč je tam, kde puk teprve bude
- Redbull akademie mládeže v Salzbuku: předpoklad pouze jako jeden pilíř, zjišťují
- rychlostní schopnosti
- dovednost hráče se učit
- testovací baterie na docilitu = nejtalentovanější se učí rychle
- vývojové zákonitosti u dětí a mládeže
- rozum
- hravost
- prožitek
- korigovat zaměření na výsledek
Jiří Welsch „Proces trénování a učit se rychleji, než ostatní byla jeho hlavní motivace, ne výsledek, o NBA se dověděl až mnohem později“.
- většinou se stává, že dál to dotáhnou až ti druzí nebo třetí v týmu než ti první, protože mají větší hnací motor
- severské země podporují všestrannost = do 13 či 14 let mají děti dva sporty a poté se pro jeden rozhodují
- velký problém je téměř celkové odstranění implicitního učení = u sportovců vzniká robotizace, stává se, že trenéři zabíjejí u hráčů přirozenost
- příkladem může být ukázka, že již rodiče určují dětem kde, kdy jak a s kým si mají hrát = řízená hra a chybí spontánnost
- je třeba klást důraz u dětí na fakt, že z prožitku žijeme vždy déle než z výsledku
- poměr tréninku x zápasů/ turnajů/závodů by měl být 3x1, což u nás v ČR je 1x1
- základem při práci s dětma je brát CHYBU jako součást procesu a tolerovat je, naučit se schopnost jak s chybami pracovat a vyrovnávat se s nimi
CHYBA
= snaha něco vytvořit, měla by se tolerovat a trenér by měl dávat i nadále prostor zkoušet nové věci i při neúspěchu hráče
- úkolem trenéra je zjišťovat, proč děti dělají různé rozhodnutí
Společné charakteristiky „mistrů“ (super elitních sportovců):
- dělení ve Velké Británii a Austrálii
- super elitní – speciální příprava = medaile z MS, OH atd.
- elitní
- juniorští elitní
- masová základna
- elitní hráč v týmu pozvedne výkonnost i ostatních členů, jeho charakteristika je posedlost, odolnost, čelí výzvám, které ho posouvají dále ve sportu, věří si, cítí své tělo a hledá cestu, jak vyhrát, nepřemýšlí o tom, jestli vyhraje
- občas jsou tihle sportovci na hraně/ za hranou pravidel
- super elitní hráč může být také do jisté míry psychopat v jiných směrech, dá se to taky říci i o nejlepších úspěšných trenérech
Trenér
- generál – rozhoduje o všem jako na ovladači, je to jeho styl
- zahradník – je více spojen s hráčem, probíhá vzájemná komunikace
Leader
- výkon týmu není aritmetický součet jednotlivců
- leader má odpovědnost 3x: za svůj výkon, za tým, za výsledek
- charakteristický znak leadra je přirozená autorita a přirozený respekt svojí přítomností, spojuje tým, jde příkladem, komunikuje, je vůdčí a má nadhled
- v hokeji funguje „rada starších“,