Důležitost nácviku čtyřhry ve stolním tenise
Závěrečná práce Renáty Štrbíkové v rámci studia trenérské licence A
Výtah ze závěrečné práce pro studium trenérské licence A s názvem Důležitost nácviku čtyřhry ve stolním tenise. Zpracovala Renáta Štrbíková, vedoucí práce Iveta Vacenovská. V práci, jejíž celou podobu přikládáme ZDE, naleznete praktické tipy na kombinace pro trénink čtyřhry, popis problematiky čtyřher v ČR, analýzu dotazníkového šetření a mnoho dalšího.
Důležité aspekty pro čtyřhru a smíšenou čtyřhru
Hlavním rozdílem mezi dvouhrou a čtyřhrou je to, že se soutěž mění z individuální na týmovou (párovou). Také se v rámci párové disciplíny mění herní systém. Aspekty, které čtyřhru ovlivňují, by se daly dělit na „technické“ a „psychologické“.
Mezi technické se řadí: herní systém (silné a slabé stránky), pohyb v prostoru, čas (časová hranice mezi údery), umístění míčků, kvalita úderů, orientace hráčů (levá, pravá). Mezi psychologické aspekty spadají: vztah mezi hráči, komunikace mezi hráči, povaha hráčů, sebevědomí, respekt, role hráče, důvěra ve spolupráci.
Komunikace je nedílným aspektem, který úzce souvisí s párovými disciplínami. Komunikace mezi stolními tenisty by měla být efektivní a stejně jako v jiných ohledech by měla splňovat základní rysy. Efektivní komunikace se vyznačuje ochotou, vzájemným nasloucháním a pochopením, respektem. Pozitivní klima a komunikace vyjadřuje souhlas, přijetí, kompromis, pochválení, nadšení i obdiv (Vymětal, 2008).
Mezi základní pravidla pro pozitivní komunikaci Vymětal (2008, s. 143) ve své knize uvádí: podpora partnera, zastání se jej před jinými i v jeho nepřítomnosti; sdílení informací o úspěších i neúspěších, včetně emočního sdílení; vzájemná důvěra; vzájemná pomoc; usilování o navození příjemné atmosféry při komunikaci
Zmíněné aspekty ovlivňují párové disciplíny. Jedná se o faktory, se kterými je důležité pracovat a rozvíjet je.
Různé herní styly s důrazem na pohyb
Útočník – obranář: Je důležité, aby oba hráči měli dobrou fyzickou kondici, jelikož za stolem hodně běhají. V takové čtyřhře se často využívá tzv. „T pohyb“. Jedná se o kombinaci pohybu, kdy je jeden hráč blíž u stolu a jeden je ve vzdálenější zóně.
Pravák – pravák: Jedná se o zatím nejčastější herní variantu. Hráči se pohybují kruhovým pohybem neboli do „O“, což znamená, že se obíhají. Dostatek prostoru dává příležitost pro častější používání forhendu ve výměnách. Co se týká podání a příjmu, tak dva praváci mohou podávat i přijímat jak forhendem, tak bekhendem.
Pravák – levák: Tato varianta se zdá nejideálnější a momentálně mezi nejlepšími světovými páry zřejmě dominuje. Hlavní výhodou je podání a příjem a následný jednodušší pohyb v prostoru. Hráči se pohybují tzv. „A“ pohybem, což je pohyb dovnitř a ven. Hráči při tomto pohybu zaujímají vlastní roh. Z taktického hlediska má tento pár slabinu na krátkém forhendu a dlouhém bekhendu leváka. Naopak střed stolu, mají více pod kontrolou.
Důležitost nácviku čtyřhry
- Zásobník - Na zásobníku lze trénovat mnoho věcí. Techniku úderů, podání a příjem, pohyb, taktické varianty. Nicméně zásobník je ideální formou hlavně pro trénink pohybu hráčů za stolem. Je možné trénovat pohyb na základě toho, jak jsou hráči orientovaní.
- Tréninkové sety - Jsou určitě dobrou volbou pro nácvik čtyřhry, jsou vhodné pro uplatnění naučených variant ze zásobníku. Co se hráči naučili nebo zlepšili na zásobníku, mohou promítnout do zápasu, který ovšem není ostrý a hráči mají možnost si různé údery vyzkoušet, aniž by pociťovali běžný zápasový stres. Hráči si mohou vyzkoušet různé druhy podání, čímž zjistí, zda jsou kvalitní, zda protihráčům vadí jejich rotace a proti jakým soupeřům z hlediska držení pálky by mohla podání fungovat apod. To stejné platí i na příjmu, hráči si opět mohou vyzkoušet různé varianty příjmu a návaznost.
- Nácvik 2 proti 1 - Tato varianta je podobná jako u tréninkových setů či zásobníku. Sparing v tomto případě může dělat jak trenér, tak i hráč. U této varianty nácviku je možné využívat kombinace jako na zásobníku, anebo ji pojmout formou tréninkových setů proti jedné osobě. Hrát proti jedné osobě je náročné, protože hráč má prostor sám pro sebe a soupeře, kteří hrají klasický debl ve dvou, může různě prohazovat, aby se hýbali.
- Trénink podání a příjmu - Podání ve čtyřhře se hraje pouze do jedné poloviny stolu (křížem) z pravé strany stolu. Levák podává ze stejné části stolu jako při dvouhře a je mu to přirozené, naopak pravák musí své postavení změnit, což je další důvod, proč je nácviku třeba věnovat čas.
- Videoanalýza - Další dobrá možnost pro přípravu čtyřhry či mixu. Je to vhodná alternativa při přípravě na konkrétní zápas či při získávání zpětné vazby. Videoanalýza není přímý nácvik čtyřhry, nicméně je součástí přípravy na zápas nebo jeho hodnocení.
Ukázka tréninkové jednotky
Tréninková jednotka bude věnována pouze nácviku čtyřhry nebo mixu. Trvání tréninkové jednotky je naplánováno na 120 min. Připravila jsem variantu tréninku se zaměřením na pár dvou pravorukých hráčů, jelikož mám zkušenosti s párem Blašková, Valenta. Tuto formu a složení tréninku lze použít taktéž na jakékoliv jiné složení páru, jen v daných cvičeních a kombinacích zvolíme vhodnou úpravu směru, aby nácvik dával smysl. Tréninkovou jednotku zakončíme vyhodnocením.
1) Rozehrávka s trenérem – 12 min:
A) z F do F. A1 a A2 se obíhají ve F rohu, A1 hraje 1FK a 1FT po sobě, poté A2 hraje 1FK a 1FT. To stejné následuje z B rohu. Z B rohu do B, A1 hraje 1BK a 1BT, poté A2 hraje 1BK a 1BT.
B) z B rohu do B. A1 hraje BK, A2 hraje FT. Dvojice si po chvíli vymění pozice.
2) Zásobníková cvičení zaměřená na pohyb cca. 30 min.:
A) A1 hraje FT z B, poté A2 FT z B následuje A1 hraje FT z F, poté A2 FT z F
B) nepravidelné nahazování po ¾ stolu, F strana
C) trenér topspinuje ze středu nepravidelně po celém stole – A1a A2 hrají FB nebo BB, popřípadě half. Zaměření na pasivní hru, nahazování probíhá v rychlosti ve vyšším tempu.
3) Zásobníková cvičení zápasového pojetí, 2x 8 min:
A) A1 a A2 se střídají na podání, příjem jakkoliv dlouze kolem středu stolu, poté A1 nebo A2 první topspin, následně hra nepravidelně po celém stole, 5 až 6 míčků se zakončením FS
B) A1 a A2 se střídají na příjmu, pokračovaní hry - krátce/krátce, výměna se dohrává, jakmile trenér zahraje jakkoliv dlouze
4) Volné pokračování, 30 min.:
A) Tréninkové sety 20 min.
B) Koncovky od stavu 8:8, 10 min.
5) Podání a příjem, cca 20 min:
Je na hráčích, jestli chtějí trénovat podání, ve kterých se necítí jistě a chtějí si je zautomatizovat, nebo se například naučit podání nová. Můžeme trénovat podání cílená na praváky, více ke středu stolu, nebo podání utečená, účinná proti banánům apod. Také se nabízí varianty podání, které dělají problém partnerovi na příjmu. Taktéž bychom neměli opomenout podání dlouhá a rychlá.
Samozřejmě i příjem můžeme zkoušet s odlišným cílem. Varianty příjmu jsou velmi obsáhlé, od aktivních přes pasivní, varianta přeskakování na příjmu, příjmy zaměřeny na délku, atypicky sražené příjmy. V tomto případě je kreativita neomezena a variant příjmů ve čtyřhře je nepřeberné množství.
6) Vyhodnocení:
Na závěr, by měl trenér ve spolupráci s hráči trénink vyhodnotit, prodiskutovat průběh tréninkových setů, vykomunikovat případná vylepšení, vypíchnout silné momenty. Myslím si, že skladba tréninku je složená tak, aby obsahovala všechny důležité prvky. V tréninku jsou obsažena jak cvičení na pohyb, tak kombinace s podáním. Natrénované varianty se následně vyzkouší v tréninkových setech. Nácvik podání a příjmů je zde také zařazen.
Pro lepší koncentraci je možné zařadit tréninkové sety také dříve, já bych ale ponechala variantu po hodině tréninku. Podobně je to s podáním a příjmem, který může být řazen i na začátek tréninkové jednotky. Obě varianty jsou dle mého názoru správné a přijatelné, proto doporučuji trénink čtyřher v tomto smyslu obměňovat a střídat.
Celá závěrečná práce ke stažení ZDE
Materiál zpracoval: Stanislav Kučera
Titulní foto: Jaroslav Odstrčilík