Eva Jeler: Koučink

12. - 13. prosince proběhl webinář s Evou Jeler. Přinášíme vám záznam přednášky věnované problematice Koučinku, včetně překladu Ivety Vacenovské. 

Koučování a příprava hráče na zápas

"Krátké představení základů koučingu ve stolním tenisu"

Webinář organizovaný Slovenským stolnětenisovým svazem - 13. 12. 2020

Přednášející: Eva Jeler 

Původní prezentace v anglickém jazyce ke stažení ZDE.

Záznam přednášky:

 

Překlad hlavních tezí přednášky od Ivety Vacenovské

Co znamená být koučem?

  • Oxfordský slovník v anglickém jazyce definuje kouče jako: trénovat nebo učit
  • Co znamená kouč: instruktor nebo trenér ve sportu

Historie:

  • Trenér je zodpovědný za trénink a turnaje
  • Sportovní profesionalismus
  • Povinnosti a odpovědnost trenéra jsou více komplexní
  • Trenér se stává koučem v souvislosti s přípravou a vedením v zápasech
  • Ovlivňuje nejvíce celou kariéru hráče
  • Má největší odpovědnost

Trénování a Koučink je velké téma!:

Eva Jeler mluví o svých vlastních zkušenostech, ne o teoretických znalostech. Pokusí se pomoci a provést trenéry, jaké by mělo být vedení hráčů ze strany trenéra a kouče.

Trénování a Koučink je velmi individuální:

  • Záleží na osobnosti a na znalostech trenéra
  • Záleží na osobnosti, věku, úrovni a emocionálním rozpoložení hráče
  • Záleží na aktuální situaci a na prostředí
  • Trenér by měl vždy budovat důvěru a šířit humor/dobrou náladu

Kdy ovlivňujeme hráče?:

  • Vždy?: Měla by být interakce mezi trenérem a hráčem vždy alespoň částečně během tréninku a koučování nebo ne?
  • Kdy potřebujeme ovlivňovat hráče: potřebujeme:
  • Trénink: před – během – po tréninku
  • Turnaje: před – během – po turnaji
  • Organizace podmínek: trénink- materiál, škola, cestování, rodiče, turnaje: organizace před – na - po turnaji

Koho ovlivňujeme: hráče, rodiče, jiné trenéry, učitele – podrobně specifikováno dále

Jaká je role trenéra?:

  • Přítel
  • Učitel
  • Vzor
  • Partner
  • Společník
  • Autorita
  • všechny role jsou propojené v jednu

Co trenér musí:

  • být dobrý vůdce
  • vždy budovat důvěru a šířit dobrou náladou
  • mít respekt vůči všem účastněným
  • být důvěřivý a důvěryhodný

Koučování v průběhu turnajů – klíčové faktory organizace koučinku:

  • Vedení
  • Pomoc
  • Zjistit co vše je potřeba k dosažení cíle na turnaji
  • Znát rozlosování
  • Nastavit nezbytná pravidla: kolik svobody může hráč dostat
  • Všechno, co je potřeba hráči vysvětlit, i všem v okolí, kdo je zapojený
  • Kontrolovat situaci
  • Být hráči nablízku, znát jeho rozpoložení a porozumět mu
  • Důležitá pravidla a návyky během turnajů:

SPÁNEK

  • Povinností kouče je zajistit dostatek spánku pro hráče
  • Hráč musí rozumět tomu, proč je spánek důležitý: koncentrace v zápase i v průběhu turnaje
  • Kontrola: pokoje, mobily, TV, spolubydlící, situace na chodbách a mimo místnost, emoční stav hráčů

STRAVA

  • Jíme nezdravě a špatně
  • Víme všechno o každém potahu a pálce, ale ignorujeme materiál (tělo), ze kterého jsme tvořeni – potrava
  • Kouč musí být dobrým příkladem. Hráči musí získat znalosti a pochopení důležitosti správné a zdravé výživy a také si osvojit správné návyky
  • Hráči musí jíst vždy zdravě – kontrola rodičů
  • Kouč musí organizovat přístup ke správným potravinám a podporovat jejich správný výběr

ZAJIŠTĚNÍ MATERIÁLU

  • Jednáme s lidmi a lidé dělají chyby
  • Důležitý věk, úroveň hráčů
  • Učíme, připravujeme a kontrolujeme hráče
  • Materiál musí být dokonale připraven včas
  • Dvě rakety a dva potahy
  • Míčky na rozehru
  • Lepidlo
  • Startovní číslo
  • Dostatek dresů ve dvou barvách
  • Taktická kniha
  • Akreditační karta a stravenky
  • Materiál pro fyzické zahřátí
  • Podložka na jógu
  • Podle toho, jak dlouhý bude den něco osobního, co hráči potřebují
  • Zorganizujte sparingy k rozehře

ČASY ZÁPASŮ – kontrolovat a znovu zkontrolovat

  • Zjistit přesné časy, prostudovat si to
  • Chodit na schůzky, být si vědom a připraven na změny
  • Naplánujte si dostatek času na:
  • Cestování
  • Rozehru
  • Kontrola pálky (udělejte to pro hráče, pokud je to nutné, aby se rozehrávali déle)
  • Buďte včas na losování
  • Než půjdete na losování, zkontrolujte, zda jsou všichni fit
  • Zjistěte ten správný stůl a buďte tam včas i s hráči
  • Naplánujte si denní rozvrh: kdy jíst, odpočívat, znovu se rozehrát
  • Naplánujte si dostatek času na spánek
  • Dostatek času na sociální kontakt, např. rodiče a další zúčastněné osoby
  • Základem je kontrola!!!:
  • Odpovědností kouče je, aby vše probíhalo hladce
  • Pokud jsme zkontrolovali, že je vše organizováno a připraveno, můžeme hráče připravit na zápasy a začít se skutečným koučováním

Koučink a příprava před zápasem:

  • Existují velké individuální rozdíly v tom, co různí hráči potřebují
  • Musíme připravit mladší a starší hráče/profesionály jiným způsobem
  • Při přípravě na zápas musíme vzít v úvahu plány
  • Musíme zajistit, aby náš hráč respektoval soupeře

Úkoly kouče před zápasem:

  • Technická část přípravy na zápas:
  • Kouč se musí pokusit poznat soupeře
  • Kouč musí analyzovat slabé a silné stránky ve hře soupeře
  • Kouč musí najít způsob, jak úspěšně čelit soupeři
  • Když je to dokončeno, trenér musí udělat totéž společně se svým vlastním hráčem
  • Psychologická část přípravy na zápas:
  • Kouč musí zjistit, jak se hráč cítí a přemýšlí o nadcházejícím zápase
  • Diskutujte o tom se svým hráčem a nechte svého hráče mluvit o dané situaci
  • Kouč musí udělat svého hráče sebevědomým a silným
  • Dejte hráči čas strávit informace a emoce
  • Před zápasem zůstaňte pro hráče dostupní
  • Ujistěte se, že se hráč může rozehrát na stole dostatečně dlouho, aby se připravil na zápas

Koučink v průběhu zápasu:

  • Buďte připraveni a ukažte to svému hráči
  • Zajistěte, aby váš hráč cítil podporu - jste tu pro svého hráče, abyste mu pomohli
  • Najděte tu správnou energetickou a emocionální úroveň pro sebe a svého hráče (Kouč musí být v této situaci jako herec)
  • Buďte koncentrovaní a v pozoru, připraveni v případě potřeby přepnout na jinou náladu
  • Berte na vědomí:
  • Není to o vás, ale o vašem hráči
  • Vaše pomoc je ale nesmírně důležitá, vaše chyby mohou rozhodnout zápas

Koučink po zápase:

  • Vše závisí na:
  • Věku vašeho hráče
  • Úrovni vašeho hráče
  • Jestli Byl zápas vyhraný nebo prohraný
  • Čas do dalšího zápasu
  • Zapamatovat si:
  • Potřebují vaši duši, když prohrají a váš mozek, když vyhrají
  • Nechte je užít si vítězství

Koho při koučování a trénování ovlivňujeme:

  • Hráče:
  • Vždy - je to nekonečný příběh
  • Obrovská odpovědnost
  • Mladí se od nás učí, můžeme je ovlivňovat, můžeme je také zničit
  • Profesionálové vyžadují 100% profesionální přístup
  • Rodiče:
  • Věří nám se svými dětmi! To nikdy není snadné.
  • Kouč má velkou odpovědnost
  • Naší povinností je s dětmi pracovat co nejlépe

Co DĚLAT při jednání s rodiči:

  • Zapojte rodiče do projektu a trénujte je
  • Udělejte je hrdými a šťastnými
  • Nechte je pochopit, jak důležití jsou a jak jednat, aby hráčům skutečně pomohli
  • Vysvětlete jim složitost hry, plánování programu a ukažte jim, že jste odborník, který může hráči pomoci
  • Pokud mají potíže s tím, aby hráče nechali jít po vašem boku, ale bez nich, pomozte jim

Co NEDĚLAT při jednání s rodiči:

  • Udělat si z rodičů nepřátele
  • Mluvit proti rodičům
  • Bojovat s rodiči - alespoň za přítomnosti dalších lidí
  • Vysmívat se rodičům

Ovlivňování jiných trenérů, kteří jsou zapojeni u rozvoje hráče:

  • Vztah je obvykle komplikovaný
  • Všechno je to o emocích
  • Ve většině případů trenér začne s hráčem spolupracovat, když již hráč pracoval s jiným trenérem
  • Důležitý je vždy respekt
  • Zapojte svého předchůdce do své práce a plánů
  • Trenér musí opět zapomenout na své ego a udělat pro hráče to nejlepší
  • Mluvte v množném čísle: „udělali jsme to a to“
  • Vzájemný respekt

Ovlivňování učitelů našich hráčů:

  • Učitelé musí pochopit, kolik snahy je důležité vyvinout, když se stáváme hráčem
  • Učitelé musí pochopit, co všechno hráči obětují každý den
  • Učitelé musí znát program stolního tenisu, denní rozvrh
  • Učitelé musí podporovat hráče ve sportu
  • Trenér je zodpovědný za to, aby bylo všechno zařízeno

Ovlivňování partnerů hráče:

  • Stejná situace jako u učitelů
  • Partner musí hráče 100% podporovat
  • Porozumění je velmi důležité

 

Kdo je Eva Jeler? Jedna z nejúspěšnějších trenérek posledních let, dlouhodobě pracující pro německý svaz. Její životopis je dostatečně výmluvný.

EVA JELER - ŽIVOTOPIS

Narozena: Lublaň, Slovinsko

Mateřský klub: Olimpija Lublaň

Vzdělání: Universita Lublaň, Magistra biologie

Působení v Německu: od roku 1977

Reprezentační trenérka Německa: od roku 1983

V průběhu kariéry šéftrenérka seniorských i mládežnických týmů Německa

Jeler1

Zdroj: Eva Jeler

KARIÉRA

1968 – 1977   Členka jugoslávské reprezentace, medailistka z ME

1977   Ukončení hráčské kariéry kvůli zranění

1977   Ukončení studia, titul Magistra Biologie

1977 - 1983   Svazová trenérka v Bavorsku:

Vytvořila nové struktury systému přípravy hráčů ve vrcholovém stolním tenisu v Bavorsku

Zasadila se o vytvoření nového systému vzdělávání trenérů stolního tenisu v Bavorsku

Zodpovědná za hráčky a hráče juniorského a kadetského věku

1983 – 1989   Reprezentační trenérka Německa:

Zodpovědná za vytvoření národního systém přípravy mládeže

Pracovala s hráči: Rosskopf, Fetzner, Schall, Struse, Franz, Wosik, a další

Spoluzodpovědná za sestavení trenérského týmu v mládežnickém systému

Vytvořila nový systém přípravy, soutěží, vzdělávání a administrativy ve vrcholovém stolním tenisu v Německu

Stála za vznikem DTTZ (Deutsche Tischtennis Zentrum) - internátní školy pro talentované mladé hráče

1989 – 1996   Šéftrenérka Německého svazu stolního tenisu /DTTB/, zodpovědná za:

výsledky a fungování všech reprezentačních celků

činnost týmu 8 reprezentačních trenérů

fungování systému přípravy ve vrcholovém sportu („High performance sport system“)

spolupráci s regionálními svazy a trenéry

navazování spolupráce s vědeckými a odbornými institucemi

prosazování fyzické a „fitness“ přípravy do tréninkových programů hráčů

spolupráci a komunikaci s ETTU, včetně reformy systému Evropské ligy

propojení národních asociací po sjednocení Německa

   od 1996   Šéftrenérka reprezentace mládeže Německa

1996 – 2004   Reprezentační trenérka kadetů, zodpovědná za:

rozvoj a koučování hráčů, například: Ovtcharov, Filus, Süß, Baum, Krieger

2005 – 2011   Reprezentační trenérka kadetek, zodpovědná za:

rozvoj a koučování hráček, například: Amelie and Petrissa Solja, Winter, Mittelham, Mantz, Mühlbach

2012 - 2020   Reprezentační trenérka kadetů

 

Další zveřejněné webináře najde ZDE.