Lara Broich – 1. díl

Záznam první části přednášky včetně doplňujícího komentáře.

Těsně před Vánoci se v Národním tréninkovém centru v Havířově konal doškolovací seminář pro trenéry všech licencí. Celkem se ho zúčastnilo 51 trenérů a na semináři přednášela úspěšná německá reprezentační trenérka mládeže Lara Broich. O semináři jsme informovali na oficiálním stránkách ČAST.

Na metodickém webu budeme postupně zveřejňovat záznam přednášky s doplňujícím komentářem hlavní koordinátorky projektu HBO Moniky Hanušové.

1.DÍL – TAKTICKÁ PŘÍPRAVA

Reprezentační trenérka Německa Lara Broich prezentovala na semináři v Havířově témata taktické a mentální přípravy hráčů včetně využití dýchacích technik a dále se věnovala komplexnímu pohledu na tréninkový proces.  Druhá polovina semináře byla věnována hlavním aspektům koučování. Ve všech částech semináře Lara využívala především praktických komentářů vycházejících z jejích vlastních dlouholetých trenérských zkušeností. Na metodickém webu se postupně v několika dílech objeví originální záznam celého semináře v původním znění s překladem Ivety Vacenovské a Renáty Štrbíkové a odkazy na videa s průvodním textem.   

Prvním tematickým okruhem přednášky byla taktická příprava. Ta je v podání Lary založena především na videoanalýze, ke které zdůraznila, že by podkladové video obzvláště v mládežnických kategoriích nemělo být starší než dva měsíce, protože hra mladých hráčů se velmi rychle mění a vyvíjí. V průběhu videoanalýzy je potřeba si dělat poznámky, a to jak trenér, tak hráči samotní, používat k tomuto účelu dostupné aplikace, sdílené deníky atd.

Taktickou přípravu Lara zaměřuje na rozpoznání silných stránek svého svěřence a slabých stránek soupeře. V první fázi analyzujeme hru soupeře, následně ve své vlastní hře hledáme možnosti, jakou taktiku zvolit. V samotné hře se snažíme zaměřit na své silné stránky a ve hře je používat a vnutit svůj herní styl soupeři. To je základ, snažit se hrát to, co trénuji, co mám zafixované. Až ve chvíli, kdy toto nefunguje, zaměřím se na slabé stránky soupeře a snažím se na nich získat převahu. Ale prvotní cíl taktiky je jít si sám pro bod, nečekat na chybu soupeře, hrát svoji hru a vnutit svůj styl soupeři. Toto vštěpuje všem svým svěřencům.

Výstupem videoanalýzy by měla být statistika procentuální úspěšnosti různých úderů a jejich umístění např. kolik procent získaných bodů hráč nebo soupeř uhráli krátkým flipem, kolik přímo z podání atd. Toto by měl za pomoci trenéra provádět především hráč a vyhodnocovat si výsledky analýzy.

Otázkou však je, nakolik je toto v běžné trenérské praxi opravdu realizovatelné v českých podmínkách. Jak často s hráči videorozbor opravdu probíhá v praxi. To jsou pak zdroje drobných konkurenčních výhod, které oproti českému systému mohou získat soupeři v reprezentacích, kde se k tréninku přistupuje mnohem komplexněji. (Pozn. autora)

V rámci taktické přípravy se v praxi zaměřujeme na zodpovězení těchto otázek:

  1. Jaký je vlastně můj herní systém?
  2. Co chci ideálně hrát po svém servisu?
  3. Jaké jsou moje silné stránky v otevřených výměnách?
  4. Jak musím míčky umísťovat, abych mohl hrát tak, abych využil svých silných stránek?

Zajímavostí, kterou Lara Broich zmínila bylo to, že každý z jejích svěřenců a také ona jako trenér, používá Taktickou knihu. Po každém zápase by si hráči a trenéři měli udělat poznámky o taktice proti soupeři, co fungovalo, co nefungovalo v mé hře, jaké byly slabiny a silné stránky soupeře.

Domnívám se, že by toto mohlo být velmi dobře využitelné v trenérské praxi především při koučování hráčů, které trenér nezná na denní tréninkové bázi a proti soupeřům, proti kterým např. koučuje poprvé. Ze sdílené aplikace, do které by reprezentační trenéři vkládali postřehy a taktiku ze zápasů na mezinárodní úrovni, by mohli čerpat trenéři při dalších utkáních a na zápas by se mohli trenér s hráčem v předstihu připravit. (Pozn. autora)

Marta Novotná k tomuto tématu doplňuje: Mám pochybnost, jestli je reálné a správné vytvořit nějakou aplikaci pro sdílení taktických doporučení pro hru proti soupeři, kterého trenér nezná. Bylo by to asi na delší diskuzi, ale každý trenér může vést svého svěřence k úspěchu jinou cestou a všechny mohou být správné. Navíc i jiný svěřenec-jiná taktika....a těch důvodů by mohlo být více. Taktická kniha, nebo sešit by měla být kreativní, podle situace a neměly by se vytvářet nějaká paušální schémata.

Iveta Vacenovská dodává: Z vlastních zkušeností jen mohu napsat, že jsem si od roku 2011 před OH v Londýně knihu sama vedla, velmi stručně: 3 silné stránky a 3 slabé stránky soupeře, 3 pozitivní věci, díky kterým jsem zápas vyhrála či případně 3 proč zápas prohrála a pokud se něco odehrálo mimo, také poznámky. Vždy jen rok, turnaj, hráč a musím říci, že je jedno jak dlouho byl zápas odehrán, vždycky jsem se dívala zpětně a případně i srovnávala informace, jelikož jsem za těch 5 let hrála s někým mnohokrát.

V další části semináře se Lara Broich věnovala vysvětlením herních postupů, taktiky hry a umísťování úderů při hře proti různým materiálům, obraně, sendviči, antitopspinu. Zdůraznila také, že se trenéři málo zaměřují na taktiku hraní čtyřhry, ačkoliv ta je v systému, kterým se hrají mistrovství Evropy a jiné mládežnické turnaje, velmi důležitá. Ve videu jsou k taktickým variantám hry čtyřher podrobné komentáře a rozbor taktických variant pokud jsou soupeřem dva praváci nebo pravák a levák. Jsou zde zodpovězeny otázky, kam nejlépe umísťovat ve čtyřhře podání, kdy hrát po lajnách a kdy křížem. 

Záznam prvního dílu přednášky: