5 otázek pro Tomáše Vrňáka
Pět otázek pro reprezentačního trenéra kadetek
Představovat Tomáše Vrňáka není třeba. Trenér roku 2019, dlouholetý reprezentační trenér dívčích mládežnických výběrů, byl v minulém roce jmenován trenérem kadetek ČR. Jaké je jeho hodnocení ve funkci po uplynutí půl roku, který byl značně ovlivněn koronavirovou pandemií?
1. Ve funkci reprezentačního trenéra kadetek ČR jsi přibližně půl roku. Můžeš vyjmenovat a stručně charakterizovat hráčky užšího kádru? Jaké máte cíle?
Momentálně nechci rozlišovat, kdo patří do užšího kádru. Ke konfrontaci došlo pouze na jednom BTM a na dvou Satelitech, kde nebyla valná účast. Nechci na základě těchto pár výsledků dělat pořadí. Samozřejmě, že v hlavě nějaké pořadí mám, ale nechci schválně zveřejňovat, ať jsou všechny hráčky motivované bojovat o své pozice. Myslím si, že samy hráčky by mohly mít povědomí, jaká je jejich pozice v rámci reprezentace. Je velmi těžké určit cíl, když jsme téměř rok neviděli hrát většinu evropských týmů. Úspěch na MEJ se měří medailemi, to je jasné.
2. Vypozoroval jsi společné znaky (silné a slabé stránky) hry českých kadetek?
Jako společnou slabinu bych viděl příjem. Nicméně příjem je dán kvalitou podání. Tam, kde není nebezpečné podání, čímž mám na mysli obecný stav u nás, nemůže být tlak na dobrý příjem. Jako druhou slabinu vidím čtení hry. Poznat, kdy zahrát lehce, kdy silou, kdy na rotaci, kdy stačí jen blok, kdy je lépe pinknout atd. Zde vidím velké rezervy všech hráček. Silné stránky neumím paušalizovat, tam jsou děvčata velmi individuální. Jedna má slušnou jistotu, druhá pasivní hru, třetí pink atd. Každá má zajisté své přednosti.
3. Mohl bys na základě předchozí odpovědi uvést tipy na herní kombinace, které by mohly pomoci slabé stránky eliminovat?
Jako základ vidím nepravidelné kombinace, hrané blízko u stolu s rukou nahoře a důrazem na úder před tělem (např. po B – kdykoli F). Určitě je třeba zařadit více pasivní hry – blok (FT ze středu proti bloku z B a z F), pink. A samozřejmě cílený trénink příjmu. Tím myslím trénink příjmu dle zadaných úkolů (na počet, na body, s určitým cílem). Celkově snížit počet kombinací bez podání. Dle mého není špatná a dobrá kombinace, pouze špatně nebo dobře odehraná.
4. Jaká je kondiční připravenost hráček v porovnání s předchozími ročníky, které jsi vedl?
Zatím jsem nevypozoroval nedostatky v kondiční připravenosti. Soudím tak podle absolvovaných soustředění, kde nebyl problém trénink pět hodin denně i více. Nezaznamenal jsem problémy spojené s kondicí, nicméně dosud hráčky nepodstoupily ani jeden řádný zahraniční turnaj či soustředění s větším důrazem na kondici. V této době bylo na prvním místě vůbec trénovat na stole. Porovnávat generace dnešní s minulými je nemožné. Každý, kdo vyrůstal v době před mobilem a počítačem jistě ví, co dělal po příchodu ze školy...
5. Sleduješ i hráčky širšího kádru? Co bys jim vzkázal?
Měl jsem možnost vidět pouze pár děvčat z mladších kategorií. Vzhledem k tomu, že jsem vedl juniorky a neodehrály se téměř žádné domácí turnaje, přehled o mladších hráčkách mi zatím chybí. Nicméně jedna hráčka ročníku 2008 již do reprezentačního kádru patří. Vzkaz je jednoduchý: Šanci reprezentovat má každý, hnacím motorem musí být píle/zápal na tréninku, zájem o sport a silná vůle překonávat překážky.
Tomáš Vrňák
Trenérské úspěchy
2019 – MEJ Ostrava, 3. místo v soutěži družstev
2109 – MEJ Ostrava – Z. Blašková, čtvrtfinále – to považuji za obrovský úspěch, velmi si toho cením
2017 – MEJ Portugalsko Guimaraes – 5. místo v družstvech, postup z B divize
2016 – Záhřeb – 3. místo Z. Blaškové ve dvouhře kadetek
Čeho si dál cením:
Z. Blašková 4x na TOP 10 (7., 7., 6., 6.)
2x účast na MS s juniorkami
Olympiáda mládeže Argentina – Z. Blašková osmifinále
Rozsáhlý rozhovor s Tomášem Vrňákem byl na metodickém webu zveřejněn v březnu minulého roku. Přečíst si jej můžete ZDE.
Pro další krátké rozhovory v rámci rubriky „5 otázek pro“ klikněte ZDE.