Metodický web stolního tenisu

Česká asociace stolního tenisu

Iveta radí 1. Práce nohou

Zveřejňujeme první analýzu Ivety Vacenovské

Podrobné informace o projektu včetně přihlašovacího formuláře najdete ZDE

Požadavek tazatele:

Jméno: Jaromír a Ondřej Hůlovi
Požadavek: Oprava postavení, vedení pohybu, práce nohou, okamžik úderu, nápřah.
Úroveň soutěže: 6TM Praha, 7.TM + starší žáci
Herní styl: útok
Materiál pálky: Soft
Videoukázka:

  

Analýza Ivety Vacenovské:

Celkový základ stolního tenisu je práce nohou (nohy tvoří kolem 70 % výkonu a paže 30 %, jako doprovodný pohyb).

Dle videa bych se zatím zaměřila na korekturu 3 hlavních bodů:1.) postavení těla 2.) přenášení váhy a 3.)práce a pohyb nohou. Ráda bych se ještě detailněji podívala na držení pálky, které jde z videa vidět jen zběžně, ale zdá se, že výrazné bekhendové držení ovlivňuje forhendový úder. Okamžik úderu a nápřah bych řešila až následně, jelikož více změn by bylo již hodně náročných a korekce je třeba dělat postupně (dané problémy jsou ale propojeny a určité zlepšení nastane automaticky i u těchto bodů, pokud se zlepší práce a pohyb nohou).

1. Postavení těla ( střehové postavení) 

  • více na přední části chodidel
  • celkový náklon těla více vpřed
  • paže v prodloužení i s pálkou vždy před tělem, pálka vrchní hrana v úrovni brady
  • video analýza chyb: viditelné lehké zvedání špiček =>váha na patách a postoj těla jakoby sedělo

Zde bych doporučila švihadlo, kde je nutná práce a pohyb kotníků, celkové zpevnění chodidel a váha je automaticky na špičkách. Dále taky stepping na místě – ve střehovém postavení pouze zvedání špiček co nejrychleji po sobě (intervaly max. 10- 15 sekund, pauza dvojnásobek cvičení, 3-4 opakování). Optimální jsou také cvičení s pomocí žebříku. Zařadit střídavě v rámci rozcvičky.

Doporučené videa:

2. Základní pohyb - přenášení váhy

  • Přenášení váhy z pravé nohy na levou u forhendového úderu a z levé nohy na pravou u bekhendového úderu a současná rotace pánve
  • video analýza chyb: nedochází k přenášení váhy, žádná rotace pánve a pouze vytáčení ramen

Doporučuji začít přenos váhy cvičně stínováním bez pálky nebo s pálkou, nejlépe třeba před stolem, aby byl pocit autentický nebo také ideálně před zrcadlem. Rotace pánve je velmi malá, spíše takový vnitřní mikropohyb, ale vše záleží na zpevnění středu těla. Začínáme stínování pouze jednoho úderu, bez pohybu a poté postupně přidávat a spojovat údery. Postupně začít s míčkem, kdy si může hráč sám nadhodit míček na stůl a po odrazu zahrát daný úder (sám stanoví tempo a může se tak více zaměřit na techniku a vnímat své tělo). Po zvládnutí pohybu zařadíme následně cvičení v pohybu, zásobník, trénink se sparingem.

Doporučená videa:

3. Práce a pohyb nohou

  • Práce nohou se ve stolním tenise zakládá z pohybu bočního a pohybu předozadního, důležitý je pohyb obou nohou, aby jedna noha nezůstala stát, zaměříme se na kroky boční
  • Když letí míček, je třeba se první pohnout dle směru za míčkem nohama (reakční rychlost) a tělem a až poté jde ruka
  • video analýza chyb: na videu lze vidět, že nohy zůstávají většinou na jednom místě v jedné pozici na oba údery, jak z bekhendu, tak z forhendu, při prohozu pouze náklony a případné přepadávání za míčkem

Doporučuji opět první bez pálky cvičení STP například v rámci rozcvičky. Do samotného tréninku je nutné zařadit zásobník míčků s pravidelnými herními kombinacemi, kdy tempo hry přizpůsobíme rychlosti hráče tak, aby se pokaždé stíhal optimálně postavit na úder. V tréninku můžeme měnit cvičení, které hrajeme u stolu a také cvičení, které jsou záměrně hrané ve větší vzdálenosti od stolu.

Základní cvičení STP:

  • Boční běh od síťky k síťce (dohmat hrající rukou)
  • Boční běh kolem strany stolu (dohmat vždy opačnou rukou)- variace dohmat jedna strana roh stolu, druhá strana noha stolu u podlahy
  • Ze středu stolu ve vzdálenosti 2m běh vpřed na krátký míček do F strany, zpět a běh vpřed na krátký míček do B strany (obměna bočního pohybu)
  • Čtverec s ohrádkou – boční běh kolem stolu z F rohu do B, dva kroky vzad, za ohrádkou boční běh a dva kroky vpřed ke stolu, oba směry
  • 3 série 4 cvičení, každé cvičení 15 s a pauza 30s, mezi sériemi 2 minuty

Základní HK na pohyb nohou:

  • Jedna – jedna: 1x FT z forhendového rohu a 1x FT ze středu stolu pořád dokola nebo 1x FT z bekhendového rohu a 1x FT ze středu (různé variace 2 x 2, 2 x 1, atd.)
  • Forhend na 3x: 1xFT z F rohu, 1x FT ze středu, 1xFT z B rohu, zpátky přes střed a pořád dokola
  • Postupně přecházíme z F rohu forhendem po částech směrem až do B rohu a zase zpět
  • Střídat forhend a bekhend z B rohu (různé variace 2x bekhend a 1x forhend, několik bekhendů a 1x forhend, atd.)
  • FT ze středu a F rohu, opět ze středu a B rohu

Doporučená videa:

 

Doporučená videa jsou pouze orientační a ilustrační. Často jsou ukázky především na stolní tenis z Číny, přesto bych ráda zdůraznila, že stolní tenis u nás (v Evropě) je rozlišný, hrajeme více individuálně, každý jinou technikou. Přesto základ, který mají Číňané a to především správný pohyb a základní technika (autentický pohyb většiny hráčů) je nejdůležitější pro zvládání techniky a pozdější rozvoj. U zásobníku a i při hře dbejte prosím především na optimální postavení nohou před úderem (přizpůsobit rychlost), které je vždy důležitější než rychlá hra. Hru zrychlujeme až po zvládání techniky pohybu nohou a herní techniky.

Poprosím o dodatečné doručení fotky s držením pálky, případně přiblíženého videa a zaměřila bych se ještě na tento problém. 

Iveta Vacenovská

Všechny analýzy Ivety Vacenovské najdete ZDE.