Metodický web stolního tenisu

Česká asociace stolního tenisu

Iveta radí 2. Základní technika

Je tu druhá analýza Ivety Vacenovské

Podrobné informace o projektu včetně přihlašovacího formuláře najdete ZDE

Požadavek tazatele:

Jméno a příjmení: Antonín Sedláček
Požadavek: zvládnout úderovou techniku a pohyb za stolem
Klub: SKST Vlašim
Úroveň soutěže: děti
Herní styl: útok
Materiál pálky: potahy Donic Coppa

 

Analýza Ivety Vacenovské:

1) Upřesnění požadavku

10letá holčička, která hraje stolní tenis (teprve 4 měsíce pod vedením svého dědečka), základní návod do tréninku pro začínajícího hráče plus postup, jak začít trénovat bekhendový topspin. To jsem po zhlédnutí videa vyhodnotila jako předčasné a nedoporučuji s ním zatím začínat. Zaměřila bych se tedy na zdokonalení základní techniky: pohyb nohou, dále kontry, pinky a forhendového topspinu zatím dle vlastního uvážení. Pokusím se vytvořit herní kombinace, které povedou ke zlepšení a také cvičení na zvýšení fyzické zdatnosti.

2) Hodnocení techniky

Forhendový kontr

Videoukázka:

  

Technicky vcelku dobře zvládnutý úder, dochází k přenosu váhy z pravé na levou nohu a rotaci pánve, což je základ pro práci nohou (velká pochvala), přesto bych doporučila u postavení trošku více náklon vpřed a postoj celkově více na přední části chodidel. Ruka s pálkou správně vedená, pouze u krátkých míčků je třeba udělat pohyb vpřed (k tomu nám dopomůže váha více vpřed), aby nedocházelo k natažení ruky za míčkem. Nohy jsou neustále v pohybu, nadlehčení chodidel po každém úderu a míček je zasažen v tzv. zlatém trojúhelníku (vzestupná fáze nebo v nejvyšším bodě) před tělem. Jediný větší nedostatek u forhendového kontru je strnulá a zvednutá šíje, pokusit se více uvolnit a spustit ramena.

Doporučená videa:

Forhendový kontr - Škola ping-pongu - YouTube

How to play table tennis - Forehand Drive - YouTube

 

Bekhendový kontr

Videoukázka:

 

U bekhendu je nedostatků více. Váha těla je na celých chodidlech, nedochází k přenosu váhy, jsou vidět pouze náklony vpřed na kratší míčky nebo do stran, i tady je potřeba zapojit pohyb nohou, přenést váhu více na přední časti chodidel. Mezi jednotlivými údery dochází k nadlehčení, nohy reagují vždy jako první na délku a umístění míčku na stole, až poté jde tělo a ruka s pálkou. Míček je zasažen ve větší vzdálenosti od těla než je třeba, a tím ztrácíme kontrolu. Správné zasažení je při vzestupné fázi v blízkosti těla a před tělem, pohyb zápěstí je za míčkem dopředu.

Doporučená videa:

Bekhendový kontr - Škola ping-pongu - YouTube

How To Play Table Tennis - Backhand Drive - YouTube

 

Pohyb nohou

Pohyb nohou je základ, pro správné zvládnutí techniky ve stolním tenise. Jak jsem psala výše, ve výměně je třeba první vytvořit optimální pozici pro zasažení míčku, které poté ovlivňuje kvalitu úderu. Pohyb nohou vychází z fyzické připravenosti hráče, kterou je třeba trénovat různými kondičními cvičeními již před tréninkem stolního tenisu.

 

3. Doporučení k tréninku

Kondiční cvičení

  • Švihadlo
  • Starty z různých poloh (krátké úseky běhu z kleku, ze sedu nebo tureckého sedu, z lehu na břiše nebo na zádech, z dřepu, poskoky na levé a pravé noze, boční běh, běh pozpátku, žabáci a různé variace např. běh s pálkou a míčkem)
  • STP
    1. Boční běh od síťky k síťce (dohmat hrající rukou)
    2. Boční běh kolem strany stolu (dohmat vždy opačnou rukou) - variace dohmat jedna strana roh stolu, druhá strana noha stolu u podlahy
    3. Ze středu stolu ve vzdálenosti 2m běh vpřed na krátký míček do F strany, zpět a běh vpřed na krátký míček do B strany (obměna bočního pohybu)
    4. Čtverec s ohrádkou – boční běh kolem stolu z F rohu do B, dva kroky vzad, za ohrádkou boční běh a dva kroky vpřed ke stolu, oba směry
      • 2 série 4 cvičení, každé cvičení 10 s a pauza 30s, mezi sériemi 2 minuty
      • cvičení před tréninkem můžeme zkrátit v rámci rozcvičky, případně po tréninku v rámci kondice přidáme klidně sérii navíc
  • Posílení nohou – dřepy do pravého úhlu 3x 15, výpady vpřed 2x 10, výpady bokem 2x 10

Doporučená videa:

Švihácká ABECEDA - zahřej se před tréninkem tímto ZÁBAVNÝM cvičením! - YouTube

Jak správně dřepovat? - YouTube

Jak správně provádět výpady? - YouTube

V rámci rozcvičky bych doporučila také stínování úderů bez míčku, aby vznikaly správné fixace a stereotypy, kdy se hráčka zaměří na správné a procítěné provedení techniky úderů (optimálně zrcadlo)

Stínování - Škola ping-pongu - YouTube

Shadow Practice Table Tennis (Part 1) - YouTube

Herní kombinace

Všechny herní kombinace by měly být ještě většinou pravidelné se zaměřením na správný pohyb nohou a správnou techniku, rychlost hry přizpůsobujeme dovednostem hráčky. 

  1. Dva – dva: 2x FK z F rohu a 2x BK z B rohu pořád dokola (různé variace 1x FK a 2x BK, nebo 2x FK a 3x BK dle zaměření, možnost zapojit i střed stolu – 2x FK ze středu stolu a 2x BK z B rohu, střídáme hru – křížem a po lajnách)
  2. Střídat FK a BK z B rohu (různé variace 2x BK a 1x FK, několik BK a 1x FK atd.)
  3. Jedna – jedna pouze forhendem: 1x FK z F rohu a 1x FK ze středu stolu pořád dokola nebo 1x FK z B rohu a 1x FT ze středu (různé variace 2 x 2, 2 x 1, atd.)
  4. Jedna – jedna pouze bekhendem: 1x BK z B rohu a 1x BK ze středu (záměrný pohyb po B rohu!, různé variace 2 x 2, 1 x 2)
  5. FP po celé půlce F rohu stolu, střídat délky a rozmístění po stole – kontrolovat správný pohyb obou nohou k míčku
  6. BP po celé půlce B rohu stolu, střídat délky a rozmístění po stole – kontrolovat správný pohyb obou nohou

Doporučené herní kombinace jsou opravdu základní pro začátečníky. Stolně tenisové dovednosti se zlepšují počtem opakování a časem stráveným tréninkem za stolem. Po zhlédnutí všech videí mohu jen velmi pochválit všechny dovednosti, které Vaše vnučka v průběhu 4 měsíců získala. Přestože většina hráčů stolního tenisu začíná mezi 6-7 rokem, někdy není na škodu začít s daným sportem později, může to být i výhoda a může se tak předejít rané specializaci. Aktuální situace se snad brzy změní, a bylo by skvělé, kdybyste ve Vlašimi mohli chodit na skupinové tréninky. Hanka Šopová je velmi kvalitní trenérka. Ráda získám časem zpětnou vazbu, jestli byly rady užitečné a případně opět po konzultacích přidám další doporučení k tréninku.

Pan Sedláček by rád uvedl, že vnučku naučila Hanka Šopová v krátkém čase několik úderů a vzhledem k aktuální situaci s Covidem pokračuje v tréninku v domácím prostředí sám.

Iveta Vacenovská

Všechny analýzy Ivety Vacenovské najdete ZDE.