Iveta radí 3. Korektura techniky

Přinášíme další podrobnou analýzu Ivety Vacenovské

Informace o projektu včetně přihlašovacího formuláře najdete ZDE

Požadavek tazatele:

Jméno a příjmení: Vojtěch a Jan Kubátovi
Požadavek: Nevíme, jaké kombinace hrát, jestli máme správné postavení, jaké děláme chyby v úderech - co máme zlepšit.
Klub: TJ Spartak Čenkov B
Úroveň soutěže: RSST Příbram - RP 2.třída
Herní styl: útok
Materiál pálky: 1. Prkno - Tibhar balsa IV-l. Potahy - Tibhar Evolution FX-S. 2. Prkno - Vodák
Videoukázka:

  

Analýza Ivety Vacenovské:

Oba hráči hrají přibližně 2,5 roku. Stolní tenis mají jako koníček, velkou výhodou je vlastní hala, kde můžou trávit čas tréninkem. Pokusím se u obou hráčů zpracovat dle videa individuální chyby. Popíši jednotlivě u každého hlavní nedostatky a následně popíši korekci, která by mohla vést ke zlepšení techniky. Poté se pokusím dle požadavku v zadání stanovit herní kombinace pro trénink hráčů. Je třeba brát na vědomí, že čím je hráč starší, o to více jsou zafixovány herní systémy a také technika a následná oprava je velmi těžká. Přesto věřím, že alespoň některé rady mohou hru o krůček vylepšit.

Modrý hráč – Vojta - hodnocení hry, základní body

Forhendový kontr

  • U forhendového kontru dochází k nadbytečně dlouhému pohybu, je veden ze spodu a hodně nahoru, což je hráno spíše jako topspin. Z toho také plyne, že je míčku udělena rotace.
    • Celkové zkrácení pohybu, pohyb spíše v jedné rovině, úder končí s pálkou přibližně ve výši hlavy. Sledovat jestli je úder zahrán bez rotace, což je podstata kontru.
  • U některých úderů (především v pohybu) je při zasažení míčku loket před tělem a dochází k rozsáhlému pohybu lokte.
    • Loket je mírně vzdálen od trupu, slouží jako opěrný bod a nemělo by zde docházet k pohybu. Mění se pouze úhly mezi paží a předloktím.
  • Postavení nohou skoro vždy v jedné pozici, přestože je míček umístěn na střed nebo do forhendového rohu. Postoj na plných chodidlech.
    • Práce nohou je základem stolního tenisu, je třeba nohy nadlehčit mezi údery (tzv. split step) a dělat malé krůčky mezi údery. Na každý úder se pokusit postavit nohama co nejpřesněji, od toho se poté odvíjí kvalita úderu. Základem je postoj na přední části chodidel.
  • Strnulá nehrající paže.
    • Stabilizační funkce, využíváme ji jako doprovodný pohyb.

Forhendový topspin

  • Topspinu chybí zrychlení a zapojení zápěstí.
    • Po nápřahu úderu dochází u topspinu vždy ke zrychlení švihem předloktí a zápěstí a zasažení míčku před tělem v tzv. zlatém trojúhelníku, zápěstí uděluje míčku rotaci, která je základem každého topspinu.
    • Popis pohybu zápěstí – v nápřahové fázi jde zápěstí směrem dolů a dozadu kolem výšky kolen a poté v úderové fázi od nápřahu po kontakt s míčkem jde pálka zrychleným/švihovým pohybem dopředu nahoru.
  • Úder končí vysoko nad hlavou.
    • Zakončení přibližně v úrovni čela.
  • Málo snížené těžiště a nedochází k zapření do nohou, z toho plyne i občasné točení chodidel při zasažení míčku.
    • K celkovému snížení těla potřebujeme silné nohy, aby se vytvořily správné pracovní úhly, mohl vzniknout pohybový řetězec. Energie vycházející z chodidel a také přenášení váhy je velmi důležité a určuje kvalitu úderu.

Bekhendový kontr

  • Nadbytečné zvedání těžiště a lehký záklon. Tím dochází k tomu, že jde tělo i energie po zasažení míčku spíše od něj než za míčkem.
    • Celkové zpevnění těla a především břišního svalstva, postoj více na předních částech chodidel.
  • Zasažení- kontakt s míčkem daleko od těla, občasné propínání paže.
    • Kontakt s míčkem blíže u těla, větší rozsah pohybu zápěstí za míčkem stejným směrem.

Hra po celém stole a timing

  • Při hře po celém stole ve většině případů špatný timing úderů - zasažení ve fázi sestupné, míček již padá pod stůl.
    • Míček se snažíme vždy zasahovat v nejvyšším bodě, případně pokud máme čas a jsme optimálně postaveni už ve fázi vzestupné po odskoku nad stolem (stolní tenis se neustále zrychluje).
  • Časté ustupování od stolu do vzdálených zón.
    • Snaha o to, zůstat hrát v bližší zóně, nedat tak soupeři dostatek času na přípravu.
  • Z mého pohledu zbytečná a častá orientace na forhendový úder – obíhání, rozhození postavení těla a také si myslím, že z bekhendu to vypadá na větší herní jistotu.
    • Z bekhendového rohu udržovat míček ve hře a čekat na příležitost hrát forhendem.
    • Zaměřit se na předklon těla a postoj na přední části chodidel.
    • Zpomalením hry získáme čas se lépe stavět na údery.

Šedý hráč – Jan - popíši pouze hlavní základní nedostatky, které pomohou k lepší technice hráče

Bekhendový kontr

  • Strnulé narovnané tělo na plných chodidlech bez předklonu a pohybu nohou.
    • Celkově snížit těžiště pokrčením v kolenou, náklonem vpřed a současným přenesením váhy na přední část chodidel
    • Zapojit více zápěstí

Forhendový kontr

  • Hra pouze rukou, velký pohyb v rameni místo vytáčení pánve a ramen. Časté natahování se za míčkem a nohy zůstávají stát na místě.
  • Zbytečně rychlá a agresivní hra, hráč nestíhá tempo hry a z toho plynou časté chyby při špatném postavení nohou.
    • Doporučuji zařadit jak herní cvičení na pohyb za stolem, tak mimo stolní tenis kondiční cvičení na koordinaci a uvolnění těla.
    • Hrát více na rotaci a pomaleji s přesným umísťováním míčku na stole.
    • Trénovat a těžit co nejvíce z leváckého podání - přímé body.
    • Delší odstup/ pauza mezi výměnami – odpočinek a zhodnocení chyby (na videu jdou vidět jeden míček za druhým bez zastavení, pokud jsou míčky v ruce)

Doporučené herní kombinace

  • Popis HK pro oba hráče – hráč A a hráč B, většinou pravidelné HK, zaměřené na správný pohyb nohou a správnou techniku, rychlost hry vždy přizpůsobit chybám a tomu jak dlouho dokážou hráči udržet míček ve výměně.
  • Možnost upravit HK na polopravidelné či otevřené s volným zakončením, u všech možnost hrát také s podáním a prvním topspinem
  • FK – forhendový kontr, BK – bekhendový kontr, FT – forhendový topspin

 A./ HK na rozvoj úderové jistoty, techniky a citu

  • A hraje BK z B rohu, FK ze středu, BK z B rohu a FK z F rohu, vše do B rohu (levák F roh) pořád dokola
    • různé variace změnit roh, hrát jedno kolo do F rohu, jedno do B rohu nebo oba hráči mohou hrát současně, každý jedno kolo
  • A hraje FK z F rohu, FK ze středu, BK z B rohu, vše do F rohu (levák B roh) pořád dokola
    • možnost zařadit místo FK také FT případně střídat
  • Dva – dva: 2x FK z F rohu a 2x BK z B rohu, vše do B rohu (levák F roh) pořád dokola
    • různé variace 1x FK a 2x BK, nebo 2x FK a 3x BK dle zaměření, možnost zapojit i střed stolu – 2x FK ze středu stolu a 2x BK z B rohu
    • zařadit i FT
    • variace otevřené HK, po 2 kolech- 4tý BK po lajně a dohrávka
  • Psaníčko: A hraje pouze lajny, B hraje pouze kříže
  • Guláš: A hraje FT , B blokuje, A hraje obranu, B hraje FT, A blokuje a B hraje obranu, vše křížem a pořád dokola
  • A hraje FT ze středu, 1x do F rohu a 1x do B rohu pořád dokola
  • Tréninkové sety - variace:
    • celý set podává pouze jeden hráč A, hráč B vede na začátku např. 4:0
    • hráč, který získá bod má vždy podání
    • bod pouze pokud je výměna delší- oba hráči musí zahrát např. minimálně 3 údery na stůl
    • koncovky: 8:8, 9:9, 10:10
    • tenisový set – počítání jako v tenise
  • Trénink podání – variace:
    • na cíl - kdo dříve shodí prasklý míček, flašku, trefí zadní lajnu za ručník atd.
    • kdo uhraje více přímých bodů z 10 podání
    • optimální podání druhý odskok míčku okolo hrany stolu
    • karty – rozložené po stole a kdo ji trefí, vezme si ji

 B./ HK na pohyb nohou:

  • HK na pohyb se hrají většinou bez podání, aby se minimalizovaly chyby
  • Možnost nachystat více míčků ke stolu – zvýšit intenzitu a zkrátit prostoje mezi výměnami
    • Jedna – jedna: A hraje FK (nebo FT) z F rohu a FK (nebo FT) ze středu, vše hraje do F rohu (levák B roh)
    • Forhend na 3x: A hraje FK (nebo FT) z F rohu, FK (nebo FT) ze středu, FK (nebo FT) z B rohu, zpátky opět přes střed, vše do B rohu ( nebo F rohu) a pořád dokola
    • A hraje FT po ¾ stolu s pravidelným postupováním z F rohu směrem do B rohu a zpět, do F rohu (levák B roh)
    • A střídá FK a BK v B rohu, vše do B rohu (různé variace 2x BK a 1x FK, několik BK a 1x FK, zařadit také FT)
    • Televizní: A hraje BK z B rohu, FT z B rohu a FT z F rohu, vše do B rohu, pořád dokola
    • Střed – roh: a) pravidelně A hraje FT ze středu, FT z F rohu, FT ze středu, BK z B rohu, vše do F rohu, b) nepravidelně hráč B sám volí roh, kam míček umístí

 Iveta Vacenovská

Všechny analýzy Ivety Vacenovské najdete ZDE.